Nagroda II stopnia
 Obiekty przemysłowe
(Grupa IX)

 Hangar dla helikopterów wraz z płytą postojową i drogą północną stanowiącą poprawę dostępności komunikacyjnej północnych trenów Portu Lotniczego „Rzeszów-Jasionka” wraz z infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości Jasionka

Inwestor:
Generalny wykonawca:

Jednostka projektowa:
Kierownik budowy:
Inspektorzy nadzoru:



Główni projektanci:
Port Lotniczy „Rzeszów-Jasionka” Sp. z o.o., Jasionka
Konsorcjum firm: DB Projekt Sp. z o.o., Warszawa – lider; CONSBUD
Sp. z o.o., Chyliczki, Piaseczno – partner
DB Projekt Sp. z o.o., Warszawa
mgr inż. Adam Hnat
inż. Roman Janowski i (od 06.09.2013), mgr inż. Jerzy Klęba
(ds. konstrukcyjno-budowlanych), inż. Piotr Zwoliński (ds. instalacji elektrycznych), mgr inż. Marcin Kuźma (ds. instalacji sanitarnych), inż. Roman Kostoń (ds. drogowych)
mgr inż. arch. Janusz Falkiewicz (architektura), mgr inż. Maciej Kowalczyk (konstrukcja)


Budowę do konkursu zgłosił generalny wykonawca.


 

Hangar jest obiektem o rzucie prostokątnym, złożonym z części hangarowej z dachem łukowym oraz z przylegającej do niej dwukondygnacyjnej części biurowo-warsztatowej. Obiekt wyróżnia się oryginalną bryłą architektoniczną oraz wysokim standardem wykonanych robót. Jest przeznaczony do wykonywania kompleksowych przeglądów serwisowych, napraw, remontów i konserwacji helikopterów. Helikoptery będą dostarczane do zakładu bezpośrednio z płyty sąsiadującego lotniska Rzeszów-Jasionka (przylot własny lub specjalny transport lotniczy). Po przeglądzie i certyfikacji serwisowej zostaną przetransportowane z powrotem na płytę lotniskową przez specjalną bramę łączącą Zakład Heli-One z lotniskiem.

Budynek jest posadowiony na stopach i ławach fundamentowych. Układ konstrukcyjny nośny stanowią belki strunobetonowe i słupy o siatce modularnej 27×18 i 10×6 m. Konstrukcję nośną dachu tworzą dźwigary stalowe kratowe i blachownicowe. Zastosowanie wielkogabarytowych bram hangarowych oraz suwnic wymusiło wykonanie przestrzennych konstrukcji stalowych o rozpiętości 5×18 m, stanowiących podparcie toru suwnicy oraz nadproża bram. Stropy wykonano z płyt strunobetonowych SP, a klatki schodowe – jako żelbetowe monolityczne. Ściany zewnętrzne są z płyt warstwowych z rdzeniem z wełny mineralnej. Zastosowano dach lekki w postaci wysokofałdowej blachy trapezowej ze specjalną izolacją z twardej wełny mineralnej, pokryty folią PVC. Posadzki przemysłowe wykonano betonowe zbrojone włóknem oraz siatką zbrojeniową z okładziną żywiczną, dostosowane do obciążeń statkiem powietrznym.

Powierzchnia zabudowy wynosi 5080,40 m2, powierzchnia użytkowa 5597,90 m2, a kubatura hangaru 49 118,70 m3. Całość prac wykonano w ciągu 9 miesięcy.

 

Budowa Roku 2014 Nagroda II stopnia