Nagroda III stopnia
Obiekty kolejowe i tramwajowe (Grupa IX)
Zajezdnia tramwajowa w Olsztynie
przy ul. Kołobrzeskiej 40
Inwestor: Gmina Olsztyn
Generalny wykonawca: konsorcjum firm BUDIMEX SA, Warszawa (lider), KZN Rail Sp. z o.o.,
Kraków (partner)
Jednostka projektowa: Autorskie Pracownie Projektowe Unimed Agnieszka Królik i Lech Królik
sp. j., Warszawa
Główni projektanci: arch. Adam Kulikowski (architektura), mgr inż. Zbigniew Ciński (konstrukcja)
Kierownik budowy: mgr inż. Jakub Starzyński
Inspektor nadzoru: mgr inż. Piotr Danilewicz
Budowę do konkursu zgłosił generalny wykonawca – lider konsorcjum.
Rozbudowa zajezdni tramwajowej przy ul. Kołobrzeskiej 40 w Olsztynie obejmowała budowę budynku zajezdni, śmietnika, zbiornika na zapiaszczania, stacji uzdatniania wody dla myjni, dróg, torów tramwajowych, zewnętrznych instalacji: sieci trakcyjnej, kanalizacji trakcyjnej, energetycznej NN, energetycznej SN, kanalizacji teletechnicznej, wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, a także rozbiórki zewnętrznych instalacji: energetycznej NN, gazowej, kanalizacji teletechnicznej, wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, kanalizacji cieplnej i technologicznej. Zajezdnia tramwajowa to obiekt budowlany dwunawowy, składający się z części niższej (część postojowa) oraz wyższej (część serwisowa). Konstrukcja obiektu została wykonana jako żelbetowa prefabrykowana. Zastosowano dźwigary strunobetonowe o przekroju dwuteowym, oparte na żelbetowych słupach utwierdzonych w stopach fundamentowych. Przekrycie dachu oraz obudowę ścian wykonano z lekkich płyt warstwowych, opartych na płatwiach sprężonych jednoprzęsłowych. Obudowę ścian wykonano w układzie pionowym. Obiekt techniczno-socjalny zlokalizowano wewnątrz hali serwisowej jako szkieletową konstrukcję prefabrykowaną żelbetową, ze stropami z płyt kanałowych sprężonych typu HC i ścianami murowanymi. W hali serwisowej wykonano dwa kanały żelbetowe wykorzystywane do bieżących napraw taboru, stanowisko napiaszczania tramwajów oraz myjnię tramwajowo-autobusową. Część niższa hali pełni rolę postojową, z możliwością dokonywania drobnych napraw i konserwacji taboru. W obiekcie wykonano niezbędne instalacje techniczne, technologiczne oraz teletechniczne. W ramach inwestycji dostarczono kompletne wyposażenie obiektu, takie jak podnośniki kolumnowe, kanałowe, zestawy narzędzi serwisowych, podnośnik przegubowy, pojazd elektryczny z możliwością mobilnego napiaszczania, wózek widłowy. Powierzchnia zabudowy wynosi 7519,42 m2, powierzchnia użytkowa 7929,70 m2, a kubatura budynku 65 269,00 m3. Całość prac wykonano w ciągu 19 miesięcy.