Nagroda II stopnia 
Obiekty kolejowe i tramwajowe (Grupa IX)

Budowa Centrum Przesiadkowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą
oraz zagospodarowaniem terenu
przy ul. Johanna Goethego w Zabrzu

Inwestor: Miasto Zabrze z siedzibą władz w Urzędzie Miejskim
Inwestor zastępczy: SWECO Polska Sp. z o.o., Poznań
Generalny wykonawca: konsorcjum firm: NDI S.A., Sopot, NDI SOPOT S.A., Sopot
Jednostka projektowa: An Archi Group, Gliwice
Główni projektanci: mgr inż. arch. Grzegorz Borek (architektura),
mgr inż. Dariusz Szumilas (konstrukcja)
Kierownik budowy: mgr inż. Kamil Kasprzak
Inspektor nadzoru: mgr inż. Tomasz Dusza

Budowę do konkursu zgłosili: inwestor i generalny wykonawca.

 

 

Inwestycja zawiera dwie funkcje ogólne: centrum przesiadkowe (autobusy i budy lokalne, komunikacja międzymiastowa/międzynarodowa, taxi, rowery) oraz garaż otwarty wielopoziomowy. Budynek jest trzykondygnacyjny, w części czterokondygnacyjny (parter, Ip, IIp, dach zielony), niepodpiwniczony, o zwartej bryle. Na parterze znajduje się centrum przesiadkowe wraz z dworcem autobusowym. Dodatkowo funkcjonalność centrum przesiadkowego wzbogaca budynek dworca kolejowego, który znajduje się w niedalekim sąsiedztwie (około 220 m) budynku Centrum Przesiadkowego. Garaż otwarty jest zlokalizowany na kondygnacjach +1, +2. Wjazd i wyjazd z garażu otwartego odbywa się poprzez rampę wjazdową z zachodniej strony budynku, z zachodniego ronda. Z garażu można ewakuować się na zewnątrz poprzez dwie klatki schodowe. Dach wykonano jako zielony, stanowiący uzupełnienie funkcji poczekalni. Wejście na taras widokowy jest możliwe z dwóch klatek schodowych, wyposażonych w windy. Na dachu znajduje się również strefa techniczna, do której prowadzi wejście ze wschodniej klatki schodowej. Inwestycja przy ul. Goethego w Zabrzu jest znacząca dla mieszkańców miasta. Nowy obiekt usprawnia komunikację i ułatwia pasażerom przesiadanie się na transport zbiorowy. Budynek ma łączną powierzchnię użytkową około 10,4 tys. m2 z peronami komunikacji autobusowej, dwupoziomowym garażem dla samochodów osobowych oraz poczekalnią. Wizytówką obiektu jest zielony dach, z którego będą mogli korzystać mieszkańcy oraz turyści. Nad budynkiem nowego centrum znajduje się tzw. dach zielony, z częścią tarasową oraz spacerową. Nasadzono tam 17 drzew i prawie 4000 roślin. Konstrukcja obiektu została zaprojektowana i wykonana jako żelbetowa monolityczna, z wprowadzonymi dyblowymi dylatacjami stropów (ze względu na wymiary budynku, które w rzucie wynoszą 120,1 × 32,6 m. W części usługowej budynku zastosowano konstrukcję płytowo-słupową. W części garażowej, w przypadku pasmowego ustawiania pojazdów w linii słupów, konstrukcja tworzy układ quasi-belkowy, dzięki czemu umożliwiono zmniejszenie grubości płyt oraz poprawiono warunki pracy stropów na przebicie. Powierzchnia zabudowy wynosi 3700,00 m2, powierzchnia użytkowa 10 459,71 m2, a kubatura budynku 55 000,00 m3. całość prac wykonano w ciągu 24 miesięcy. 

Nagroda II stopnia

  • 1