Nagroda II stopnia 
Obiekty oceniane indywidualnie (Grupa XI)

Śluza na stopniu wodnym Januszkowice

Inwestor: Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej
w Gliwicach
Generalny wykonawca: PORR S.A., Warszawa
Jednostka projektowa: PBW Inżynieria Sp. z o.o., Wrocław
Główni projektanci: inż. Krzysztof Kania (architektura), mgr inż. Aleksander Skupin (konstrukcja)
Inne jednostki: TPF sp. z o.o., Warszawa
Kierownicy budowy: mgr inż. Marek Owsianik, mgr inż. Wawrzyniec Smalcerz
Inspektor nadzoru: mgr inż. Mieczysław Krzyżanowski

Budowę do konkursu zgłosił generalny wykonawca.

 

 

Zakres robót obejmował przebudowę istniejącej śluzy pociągowej, rozbiórkę istniejącej śluzy małej i budowę w jej miejscu śluzy o długości użytkowej 190 m i szerokości użytkowej 12 m wraz z infrastrukturą i obiektami towarzyszącymi. Ponadto rozebrano istniejący i wybudowano nowy budynek sterowni śluzy oraz budynek socjalno-magazynowy. Wykonano także roboty budowlane w obrębie awanportów górnego i dolnego. Powstałe obiekty zapewniają śluzowanie dużych jednostek pływających szlakiem żeglugowym po Odrze, natomiast wrota pośrednie (w 1/3 długości) na nowej śluzie ‒ śluzowanie oszczędnościowe małych jednostek. Lokalizacja grodzy budowlanej praktycznie w osi rzeki wymusiła konieczność prowadzenia prac ze sprzętu pływającego. Dodatkowo wykonano przeprawę pontonową, stanowiącą drogę dojazdową do placu budowy przez rzekę. Po zmontowaniu przeprawy pontonowej, wykorzystywanej do transportu, zasypano kanał śluzy małej oraz awanport. Dzięki temu powstała platforma dla ciężkiego sprzętu kafarowego, który nie miał możliwości pracy z pontonu. W ramach inwestycji wykonano m.in. nową dwukomorową śluzę 190 × 12 m z wrotami pośrednimi, przebudowę śluzy pociągowej, regulację prawego brzegu (0,9 km), przebudowę języka rozdzielczego (484,03 m) ścianki szczelnej, nowy wał kierujący (210 m), budynek socjalno-magazynowy, budynek sterowni, plac składowy ze slipem, awanporty dolny i górny, wyspy rozdzielcze, instalacje elektroenergetyczne, telekomunikacyjne i AKPiA, drogi i place. Całość prac wykonano w ciągu 36 miesięcy. 

Nagroda II stopnia

  • 1