Nagroda II stopnia
Obiekty drogowe (Grupa X)
Projekt i budowa drogi ekspresowej S-61 obwodnica Augustowa – granica państwa,
odcinek: koniec obwodnicy Suwałk – Budzisko z obwodnicą Szypliszek, województwo podlaskie,
powiat suwalski, gmina Suwałki
Inwestor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie reprezentowana przez
Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku
Generalny wykonawca: BUDIMEX SA, Warszawa
Jednostka projektowa: BUDIMEX SA, Warszawa, Complex Projekt Biuro Projektowo-
-Konsultingowe, Katowice
Główny projektant: Robert Kalinowski
Kierownik budowy: Ryszard Rek
Inspektor nadzoru: Leonard Szepioła
Budowę do konkursu zgłosił generalny wykonawca.
Zakres prac obejmował budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej S61 długości około 24,2 km, z dwoma węzłami drogowymi: Suwałki Północ i Szypliszki. Zbudowano 5 parkingów dla podróżnych w ramach MOP-ów: Budzisko Wschód, Budzisko Zachód i Żubryn oraz miejsce kontroli pojazdów dla służb drogowych. Na drodze ekspresowej wzniesiono także dwa budynki socjalne dla pasażerów, z placami zabaw dla dzieci. Na całym odcinku powstały 33 obiekty mostowe. W szczytowych okresach na budowie zatrudniano około 600 pracowników i blisko 300 jednostek sprzętowych. Na budowie przemieszczono około 7 mln t gruntu oraz dokonano zmiany przebiegu koryta dwóch rzek. Aby odwodnić teren, wykonano 63 rowy melioracyjne. Wyzwaniem dla wykonawców były trudne warunki atmosferyczne w tej części Polski. Wykonano wzmocnienia podłoża gruntowego kolumnami łącznej długości ponad 200 km. Miąższość gruntów organicznych w najgłębszych miejscach sięgała do 18 m. Odcinek budowanej drogi kończył się na granicy z Litwą w Budzisku, co wiązało się z ciągłą współpracą ze wszystkimi służbami, jak Straż Graniczna, ITD. służby administracji skarbowej, co było szczególnie wzmożone w okresie pandemii koronavirusa i wybuchu wojny na Ukrainie. W celu ograniczenia oddziaływania inwestycji na środowisko naturalne, stosowano w szerokim zakresie prefabrykaty. Wiadukty nad i w ciągu drogi ekspresowej zaprojektowano ze strunobetonowych belek prefabrykowanych, a przejścia ekologiczne w ciągu i nad drogą ekspresową ‒ jako ustroje gruntowo-powłokowe na blachach falistych. Dzięki temu możliwe było skrócenie czasu budowy obiektów oraz ograniczenie ingerencji w środowisko. Całość prac wykonano w ciągu 31 miesięcy.