Nagroda II stopnia
Obiekty drogowe (Grupa X)
Zaprojektowanie i wybudowanie drogi S3 Legnica (A4) – Lubawka,
Zadanie IV – od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) do granicy państwa,
o długości około 15,3 km
Inwestor: Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, Warszawa reprezentowany przez
Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu
Nadzór inwestorski: Drogowa Trasa Średnicowa, Katowice, INKO consulting Sp. z o.o., Kraków
Generalny wykonawca: konsorcjum firm: MOSTY ŁÓDŹ S.A. (lider), ONDE S.A., Toruń (partner)
Jednostka projektowa: Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów TRANSPROJEKT WARSZAWA
Sp. z o.o. w Warszawie
Główni projektanci: mgr inż. Maciej Kieniewicz (projektant mostowy), inż. Tomasz Gaćkowski
(projektant drogowy)
Kierownik budowy: mgr inż. Wiesław Gęstwa
Dyrektor kontraktu: mgr inż. Waldemar Wyszyński
Inspektorzy nadzoru: mgr inż. Piotr Wyrwas – inżynier kontraktu (roboty mostowe), mgr inż. Jerzy
Krzywoń, mgr inż. Włodzimierz Lewowski, mgr inż. Janusz Kozłowski, mgr inż. Krzysztof Hałas (roboty
drogowe), mgr inż. Janusz Dudek, mgr inż. Magdalena Kasznia, mgr inż. Marzena Teper-Kąkol, mgr inż.
Marek Wesołowski (roboty mostowe), mgr inż. Tomasz Kuliński, mgr inż. Artur Cisło (roboty sieciowe
wodno-kanalizacyjne i gazowe), mgr inż. Jan Markowski (roboty wodno-melioracyjne), mgr inż. Jacek
Ostrowski (roboty elektro-energetyczne), Andrzej Cieślak (roboty telekomunikacyjne), mgr inż. Jerzy
Guśtak, mgr inż. Paweł Wójciak (roboty konstrukcyjno-budowlane)
Budowę do konkursu zgłosił generalny wykonawca.
Droga ekspresowa S3 na przedmiotowym odcinku jest drogą dwujezdniową. Ma po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, szerokość pasa ruchu 3,5 m każdy wraz z pasem awaryjnym szerokości 2,5 m i opaską 0,5 m oraz z pasem zmiennej szerokości dzielącym jezdnie. W ramach kontraktu wybudowano trzy węzły drogowe: Kamienna Góra Północ na przecięciu z drogą krajową DK5, Kamienna Góra Południe na przecięciu z drogą wojewódzką DW 367 i Lubawka na przecięciu z drogą wojewódzką DW 369 oraz dwa punkty kontroli granicznej. Droga ekspresowa S3 jest położona w uzupełniającym korytarzu TINA, łączącym wybrzeże Polski z paneuropejskimi korytarzami transportowymi drogowymi II i III w granicach Polski oraz IV korytarzem na terenie Czech. Cała trasa drogi ekspresowej S3 poprowadzi południkowo od zespołu portów morskich Świnoujście – Szczecin na północy, następnie wzdłuż zachodniej granicy naszego kraju przez ośrodki miejskie Gorzowa Wielkopolskiego i Zielonej Góry, Zagłębie Miedziowe (Głogów, Polkowice, Lubin, Legnica) do południowej granicy z Czechami (rejon Hradca Kralove i Pardubice) oraz dalej w kierunku Pragi. Droga połączy pośrednio aglomerację szczecińską z Trójmiastem (projektowana droga ekspresowa S6), aglomeracją poznańską (autostrada A2) oraz wrocławską, górnośląską i krakowską (autostrada A4). Powierzchnia działki budowlanej 2 180 000 m2, powierzchnia asfaltowa 450 000 m2, a kubatura wykonanych wykopów/nasypów 2 000 000 m3. Powierzchnia wykonanych ekranów przeciwolśnieniowych i akustycznych 19 000 m2. Ilość wbudowanego betonu 170 000 m3. Całość prac wykonano w ciągu 60 miesięcy.