Tytuł „Budowa Roku 2024” (nagroda I stopnia) 
Obiekty indywidualnie oceniane (Grupa XI)

Muzeum Sztuki Nowoczesnej
w Warszawie

Inwestor: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Generalny wykonawca: WARBUD S.A., Warszawa
Jednostka projektowa: Thomas Phifer and Partners, Nowy Jork (autor),
APA-WOJCIECHOWSKI Sp. z o.o., Warszawa (architektura),
Happold Polska Sp. z o.o., Warszawa (konstrukcja i instalacje)
Kierownicy budowy: mgr inż. Wiktor Kazimierczak, mgr inż. Grzegorz Strzelczyk,
mgr inż. Maciej Urbański, mgr inż. Daniel Jonczyk
Inspektorzy nadzoru: mgr inż. Andrzej Barszczyk, mgr inż. Mirosław Ciecierski,
mgr inż. Piotr Komorowski, mgr inż. Małgorzata Lusawa, mgr inż. Andrzej Czech
Główni projektanci: mgr inż. arch. Szymon Wojciechowski (architektura),
mgr inż. Wiktor Kowalski (konstrukcja)

Budowę do konkursu zgłosił generalny wykonawca.

 

Budynek jest usytuowany wzdłuż wschodniej strony ul. Marszałkowskiej, ma 4 kondygnacje nadziemne i dwie podziemne, usytuowane nad istniejącą stacją metra. Architekturę kondygnacji nadziemnych muzeum tworzy prostopadłościenna bryła z betonu i szkła. Podstawowym programem funkcjonalnym we wnętrzach muzeum są galerie, przestrzenie wystawowe i edukacyjne. Zapewniono również niezbędne pomieszczenia, w których będzie odbywała się konserwacja i magazynowane dzieł sztuki, a także kino, kawiarnia, sklep oraz biura administracji muzeum. Główne przestrzenie wystawowe muzeum usytuowano na kondygnacji +1 i +3 wokół centralnej, otwartej klatki schodowej. Galerie na najwyższej kondygnacji są doświetlone światłem rozproszonym dzięki świetlikom rozmieszczonym w dachu. Fasada budynku muzeum została wykonana z betonu architektonicznego w kolorze białym. Elewacja została poprzecinana pasami okien doświetlających przestrzenie publiczne galerii. Obiekt posadowiono na wielkośrednicowych palach wykonanych pomiędzy tunelami metra. Pale te mają na celu przeciwdziałać różnicom w osiadaniu budynku, który nie jest podzielony dylatacjami. Lokalizacja budynku nad stacją i tunelami użytkowanego metra wymagała niezwykłej precyzji na każdym etapie realizacji budynku. W obiekcie na niespotykaną dotąd w Polsce skalę został użyty biały beton architektoniczny. Wykonana z tego materiału elewacja jest niezależna od konstrukcji głównej budynku. Została oparta na układzie belek transferujących. Dodatkowo do wykonania elewacji zostały zastosowane wibroizolatory, które przeciwdziałają przenoszeniu drgań oraz układ łożysk elastomerowych i ściągów stalowych. W betonowej elewacji znajdują się ogromne tafle szyb, których montaż był bardzo dużym wyzwaniem technicznym. Sale wystawowe mają widoczny żebrowany sufi t, także wykonany z białego betonu. Wszystkie instalacje zostały ukryte w pogrubionych wnękach ściennych i podłodze. W miejscach, w których były przewidziane płaskie stropy zastosowano specjalne wkłady odciążające. Powierzchnia zabudowy wynosi 4210,00 m2, powierzchnia użytkowa 10 843,00 m2, a kubatura budynku 135 650,00 m3. Całość prac wykonano w ciągu 66 miesięcy.             

Nagroda I stopnia

  •  

    Przebudowa i nadbudowa na cele mieszkalne kamienicy frontowej

    Czytaj więcej
  •  

    Budowa dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych

    Czytaj więcej
  •  

    Zespół dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych

    Czytaj więcej
  •  

    Budynek mieszkalny wielorodzinny

    Czytaj więcej
  •  

    Budowa zespołu dwóch budynków mieszkalno-usługowych wielorodzinnych

    Czytaj więcej
  •  

    GDYNIA WATERFRONT II zespół dwóch budynków mieszkalno-usługowego

    Czytaj więcej
  •  

    Zespół budynków o funkcji handlowo-usługowej-biurowej

    Czytaj więcej
  •  

    Budowa kompleksu Stadionu Miejskiego w Katowicach

    Czytaj więcej
  •  

    Budowa kąpieliska Fala w Chorzowie

    Czytaj więcej
  •  

    Budynek biurowy „The FORM” z innymi funkcjami usługowymi

    Czytaj więcej
  •  

    Rozbudowa i przebudowa hali produkcyjno-magazynowej wraz z przebudową

    Czytaj więcej
  •  

    Budowa obiektów kubaturowych: hali kadłubowej i hali produkcyjnej

    Czytaj więcej
  •  

    Poprawa dostępu kolejowego do Portu Morskiego w Gdyni

    Czytaj więcej
  •  

    Zaprojektowanie i wykonanie zadania pod nazwą „Budowa zajezdni Annopol”

    Czytaj więcej
  •  

    Zaprojektowanie i wybudowanie drogi S3 Legnica (A4) – Lubawka

    Czytaj więcej
  •  

    Budowa dróg rowerowych i przebudowa infrastruktury drogowej wraz

    Czytaj więcej
  •  

    Budowa budynku Centrum Ekoinnowacji wraz z wyposażeniem i

    Czytaj więcej
  •  

    Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

    Czytaj więcej
  •  

    Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w Łebie

    Czytaj więcej
  •  

    Tunel liniowy w km 118.700 linii kolejowej

    Czytaj więcej
  •  

    Farma Wiatrowa Mierzyn 58,5 MW zlokalizowana w gminie Karlino

    Czytaj więcej
  •  

    Wykonanie w trybie generalnego realizatora inwestycji pt. „Modernizacji

    Czytaj więcej
  •  

    SOL MARINA etap III – budowa zespołu apartamentów wraz

    Czytaj więcej
  • 1