Tytuł „Budowa Roku 2023” (nagroda I stopnia)
Obiekty przebudowane i rewitalizowane (Grupa IV)
Przebudowa Dworca Kolejowego Gdańsk Główny, ul. Podwale Grodzkie 2
w Gdańsku
Inwestor: Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna, Warszawa
Generalny wykonawca: Mostostal Warszawa S.A., Warszawa
Jednostka projektowa: Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna, Biuro Projektowania,
Wydział Projektowania, Gdańsk (architektura)
Inżynier projektu: MULTICONSULT Polska sp. z o.o., Warszawa
Konstrukcja, projekty zagospodarowania terenu i branżowe: konsorcjum firm:
Przedsiębiorstwo Projektowo-Realizacyjne Budownictwa „PION” Sp. z o.o., Bydgoszcz,
Voessing Polska Sp. z o.o., Poznań
Zespół projektowy: mgr inż. arch. Bartosz Szubski, mgr inż. arch. Sylwia Rzepnicka,
mgr inż. Małgorzata Zadroga-Zaremba (architektura), mgr inż. Jerzy Prywiński,
dr inż. Jan Lorkowski (konstrukcja)
Kierownik budowy: mgr inż. Jarosław Stobba
Inspektorzy nadzoru: mgr inż. Łukasz Chrostowski (27.09.2019–11.01.2022),
inż. Bartłomiej Reich (11.01.2022–18.10.2023)
Budowę do konkursu zgłosił generalny wykonawca.
Pochodzący z 1900 roku Dworzec Kolejowy w Gdańsku został wybudowany w stylu gdańskiego neorenesansu. Jest obiektem zabytkowym chronionym prawnie z tytułów: wpisu do rejestru zabytków, położenia w obszarze zabytku, jakim jest terytorium historycznego miasta Gdańska i pomnika historii: Gdańsk – miasto w zasięgu obwarowań XVII wieku. Jest to obiekt szczególny ze względu nie tylko na swoje przeznaczenie, ale także ze względu na walory estetyczne i historyczne. Jego projekt był przygotowany pod koniec XIX wieku przez grupę ówcześnie znanych i cenionych architektów z wielką starannością po to, aby stał się prawdziwą wizytówką i dumą miasta. Te wzięte z historii założenia były podwalinami zrealizowanego kompleksowego projektu przebudowy dworca, przy założeniach: konserwacji substancji zachowanej, restauracji elementów zniszczonych w kolejnych powojennych remontach budynku oraz wprowadzeniu infrastruktury obsługi pasażerów odpowiadającej wymaganiom XXI wieku. Założona w projekcie restauracja niezachowanych elementów wystroju wnętrza została podczas prac znacznie rozbudowana w wyniku rozszerzonej kwerendy archiwalnej w zakresie historycznych fotografii, zgromadzonego materiału porównawczego i analogii, a także konserwatorskich prac badawczych po rozpoczęciu remontu, które ujawniły relikty pierwotnych dekoracji malarskich wnętrza. Zgromadzony w ten sposób materiał wpłynął w znaczący sposób na ostateczny i zrealizowany wygląd witraży hali głównej, kolorystykę i formę dekoracji malarskiej wnętrz, plastykę stolarki drzwi, okien oraz witryn drewnianych, rekonstrukcję detalu architektonicznego w hali głównej oraz drewnianych stropów kasetonowych w dawnych poczekalniach. Wszystkie te działania wiązały się z ogromnym wysiłkiem koncepcyjnym i wykonawczym, ale umożliwiły uzyskanie efektu znacznego zbliżenia się do pierwotnego założenia, z jego bogactwem i dbałością estetyczną. Dzięki tej realizacji budynek Dworca w Gdańsku stał się znów wizytówką i dumą miasta oraz jego mieszkańców. Powierzchnia zabudowy wynosi 3404,13 m2, powierzchnia użytkowa budynku dworca 8104,68 m2, a kubatura: części nadziemnych ~32 000,00 i tunelu ~4050 m3. Całość prac wykonano w ciągu 50 miesięcy.