Tytuł „Budowa Roku 2023” (nagroda I stopnia)
Obiekty drogowe (Grupa X)
Tunel pod Świną w Świnoujściu
Inwestor: Gmina Miasto Świnoujście
Inwestor zastępczy: GDDKiA Oddział w Szczecinie
Generalny wykonawca: konsorcjum firm: PORR S.A., Warszawa (lider), PORR Bau GmbH, Wien,
Gülermak Ağir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A. Ş, Gölbaşı – Ankara (partnerzy)
Dyrektor kontraktu: mgr inż. Piotr Flisiak
Jednostki nadzoru inwestorskiego: Sweco Polska Sp. z o.o., Sweco GmbH,
LAFRENTZ Polska Sp. z o.o.
Budowę do konkursu zgłosił generalny wykonawca – lider konsorcjum.
Przedmiotem inwestycji było zaprojektowanie i budowa drogi klasy GP pomiędzy wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu, na odcinku od ul. Karsiborskiej na wyspie Uznam do skrzyżowania z ul. Duńską i ul. Fińską na wyspie Wolin, łącznej długości około 3,2 km. Zakres Inwestycji obejmował budowę tunelu drążonego maszyną TBM pod cieśniną Świny, długości około 1483,80 m wraz z dojazdami do tunelu w wykopie otwartym oraz tunelu wykonanego metodą stropową na wyspie Uznam i na wyspie Wolin. Elementami układu drogowego są również drogi dojazdowe do tunelu, plac manewrowy, skrzyżowanie – rondo na wyspie Wolin i skrzyżowanie typu T na wyspie Uznam. W zakresie inwestycji była również przebudowa istniejących, przyległych ulic. Tunel jest jednorurowy, dwukierunkowy. Łączna szerokość jezdni wynosi 10,5 m, zewnętrzna średnica tunelu z uwzględnieniem wypełnienia przestrzeni pierścieniowej 13,46 m, szerokość pasów ruchu w tunelu TBM (jeden w każdym kierunku) po 3,5 m, szerokość ciągu ewakuacyjnego i pobocza w tunelu TBM bez podniesienia po 1,75 m, najgłębsze miejsce tunelu pod dnem cieśniny Świny ‒ około 38,00 m p.p.m, łączna szacunkowa długość drogi wykonanej w ramach inwestycji – około 3200 m, długość tunelu drążonego metodą TBM – około 1484 m, długość wjazdu na wyspie Uznam (w ścianach szczelinowych) – około 460 m, a na wyspie Wolin (również w ścianach szczelinowych) – około 420 m. Całość prac wykonano w ciągu 58 miesięcy.