Tytuł „Budowa Roku 2023” (nagroda I stopnia)
Obiekty oceniane indywidualnie (Grupa XI)
Budowa Terminalu Multimodalnego
w Zduńskiej Woli – Karsznicach
Inwestor: PKP CARGO TERMINALE Sp. z o.o., Żurawica
Generalny wykonawca: ZUE S.A., Kraków
Jednostka projektowa: PRACOWNIA PROJEKTOWA F-11, Kraków
Główni projektanci: dr hab. inż. arch. Marcin Furtak (architektura),
inż. Krzysztof Wójcik (konstrukcja)
Kierownik budowy: mgr inż. Rafał Bąk
Inspektor nadzoru: mgr inż. Grzegorz Dudzic
Budowę do konkursu zgłosił generalny wykonawca.
Głównym zadaniem była budowa płyty terminala przeładunkowego o wymiarach 40 × 821 m, wraz budową bocznicy kolejowej długości ponad 2 km oraz układu drogowo-parkingowego dla samochodów ciężarowych (miejsca postojowe dla prawie 100 samochodów, a także budowa hali napraw, budynku administracyjno - biurowego i budynku socjalnego dla kierowców. Budynek „A” ‒ socjalny stanowi zaplecze socjalno-sanitarne dla kierowców ciężarówek z wydzieloną częścią techniczną. Jest to obiekt jednokondygnacyjny o powierzchni zabudowy 210,41 m2 i kubaturze 812,66 m3. Budynek „B” – hala naprawcza z wydzieloną częścią przeznaczona do napraw i obsługi reachstackerów, tj. wózków wysokiego składowania, którymi transportuje się i układa kontenery, powierzchnią magazynową oraz częścią administracyjno-biurową wraz z zapleczem socjalno-sanitarnym dla pracowników. Jest to obiekt jednokondygnacyjny o powierzchni zabudowy 1200,00 m2 i kubaturze 13431,44 m3. Terminal jest zlokalizowany w centralnej Polsce, w pobliżu linii kolejowej E-20 stanowiącej część Paneuropejskiego Korytarza Transportowego zachód-wschód oraz magistrali węglowej Śląsk-Trójmiasto, będącej częścią trasy północ-południe łączącej Adriatyk z Bałtykiem oraz węzła drogowego „Zduńska Wola Wschód” trasy szybkiego ruchu S8. Nowo zbudowany terminal uzupełnia istniejącą sieć terminali multimodalnych i uatrakcyjnia kolejną ofertę przewozową w tym rejonie. Umożliwia: przeładunek i składowanie kontenerów próżnych i ładownych oraz naczep i nadwozi wymiennych, obsługę kontenerów iso 20’, iso 30’, iso 40’, iso 45’, kontenerów chłodni i innych, konfekcjonowanie i dekonfekcjonowanie towarów z kontenerów i paletyzację. Na wyróżnienie zasługują roboty związane z wykonaniem nawierzchni płyty terminala z betonu cementowego klasy C35/45 dyblowanego i kotwionego o specjalnej skomplikowanej technologii wykonania. Teren inwestycji to prawie 23 ha, z czego powierzchnia zabudowy wynosi 11 ha, powierzchnia użytkowa to prawie 9 ha, kubatura budynku 14 244,10 m3. Całość prac wykonano w ciągu 15 miesięcy.