Tytuł „Budowa Roku 2023” (nagroda I stopnia)
Obiekty kolejowe i tramwajowe (Grupa IX)
Modernizacja węzła kolejowego „LOT C odcinek Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg”
Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie, Centrum Realizacji Inwestycji
Region Śląski, Sosnowiec
Dyrektor projektu: mgr inż. Marek Kuśka Kierownik kontraktu: mgr inż. Barbara Ilczak
Generalny wykonawca: BUDIMEX SA, Warszawa
Dyrektor kontraktu: mgr inż. Wojciech Głuc Kierownik budowy: mgr inż. Adrian Jasiówka
Jednostka projektowa: Multiconsult Polska sp. z o.o., Warszawa
Główni projektanci – zespół autorski: mgr inż. Michał Korban, mgr inż. Krzysztof Rusiłko (układ
torowy, zagospodarowanie terenu), inż. Michał Siedlicki (zagospodarowania terenu),
mgr inż. Marcin Kuczyński, mgr inż. Ryszard Biestek (automatyka kolejowa),
mgr inż. Jerzy Trojnar, mgr inż. Andrzej Kochman, (obiekty inżynieryjne, konstrukcje inżynierskie),
inż. Wiesław Wypych-Zapusciński, Ryszard Serszyński (sieć trakcyjna), mgr inż. Michał Frąckiewicz, mgr inż. Wojciech Gonet (branża telekomunikacyjna), mgr inż. Jakub Banaszczak, mgr inż. Ireneusz Kordusiak (branża sanitarna), inż. Marek Urbański, inż. Aleksandra Stępińska (branża instalacyjno-inżynierska), mgr inż. arch. Agnieszka Szymaniak, mgr inż. arch. Agnieszka Bielecka (branża architektoniczna), mgr inż. Dominik Kowalski, mgr inż. Mariusz Masiota (branża konstrukcyjno-budowlana), ing. Wit Branny, ing. Petr Widlak (perony), mgr inż. Paweł Kucharski, mgr inż. Dariusz Czapski (sieci sanitarne), mgr inż. Sebastian Lenart, mgr inż. Michał Trzos, Bolesław Łabędź (elektroenergetyka nietrakcyjna), mgr inż. Grzegorz Buczak, Władysław Kopernik (telekomunikacja), mgr inż. Przemysław Woch, mgr inż. Jacek Grabowski (układ drogowy), inż. Paweł Podstawa, mgr inż. Artur Zmorzysko (hydrotechnika), mgr inż. Tomasz Kammer, mgr inż. Piotr Górkiewicz, mgr inż. Marcin Pomierny, mgr inż. Marcin Groncki (geotechnika), mgr inż. arch. Sylwia Kozłowska, mgr inż. Katarzyna Ziembińska, mgr inż. Magdalena Obierzyńska, mgr inż. Izabela Parandyk-Zemsta (projektowana zieleń)
Kierownik budowy: mgr inż. Adrian Jasiówka
Inżynierowie kontraktu: inż. Włodzimierz Popczyk, inż. Janusz Reinke
Budowę do konkursu zgłosił generalny wykonawca.
W ramach kontraktu Budimex SA wykonał lub przebudował m.in. 23 obiekty inżynieryjne, w tym 8 wiaduktów i 4 mosty oraz wymienił około 47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej. Zmodernizowano 3 przejazdy kolejowo-drogowe oraz perony na stacjach Czechowice- Dziedzice, Goczałkowice-Zdrój oraz Zabrzeg. W ramach trwającego 4 lata kontraktu o wartości 1,5 mld zł powstało nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania (LCS). Wszystkie prace były prowadzone przy czynnym ruchu kolejowym. Dzięki wykonanym pracom związanym z modernizacja sieci kolejowej – 47 km torów oraz 56 km sieci trakcyjnej – składy pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Generalny wykonawca wybudował cztery tory główne, cztery dodatkowe oraz osiem bocznicowych, a wymiana 119 rozjazdów zapewniła płynny przejazd pociągów przez znajdujące się na odcinku stacje i przystanki. Szczególnym wyróżnikiem inwestycji są dwa nowe mosty przez Wisłę. Modernizacja tego ważnego dla całego regionu węzła znacząco zwiększy komfort pasażerów podróżujących na trasie z Katowic do Zebrzydowic, Cieszyna oraz Beskidów. Poprawa przepustowości odcinka zwiększy także konkurencyjność transportu towarów niskoemisyjnym środkiem lokomocji, jakim jest transport kolejowy. Całość prac wykonano w ciągu 51 miesięcy.