Tytuł „Budowa Roku 2023” (nagroda I stopnia) 
Obiekty oceniane indywidualnie (Grupa XI)

Zintegrowane Centrum Komunikacyjne
w Lublinie przy ul. Dworcowej 2

Inwestor: Gmina Lublin
Inwestor zastępczy: ZDI Sp. z o.o. z siedziba w Zamościu
Generalny wykonawca: BUDIMEX SA, Warszawa
Jednostka projektowa: Tremend Sp. z o.o., Warszawa
Główni projektanci: mgr inż. arch. Magdalena Fedorowicz-Boule, mgr inż. Michał Dębkowski
(konstrukcja główna), mgr inż. Michał Grzędziński (konstrukcja dachu zielonego i wiat)
Kierownik budowy: mgr inż. Krzysztof Salecki
Inspektorzy nadzoru: mgr inż. Adam Iwańczyk, mgr inż. Kamil Juszkiewicz
(branża konstrukcyjno-budowlana), mgr inż. Dariusz Oparowski (branża sanitarna),
mgr inż. Grzegorz Jabłoński, mgr inż. Piotr Ćwikła (branża elektryczna), mgr inż. Jadwiga Proć
(branża drogowa)
Nadzór autorski: inż. Krzysztof Cybulski (branża sanitarna),
mgr inż. Norbert Gajda (branża elektryczna)

Budowę do konkursu zgłosił generalny wykonawca.

 

 

Nowy dworzec to trzykondygnacyjny budynek o powierzchni użytkowej ponad 18 tys. m2, z garażem typu „Park&Ride” na 174 samochody, wyposażonym w ładowarki pojazdów elektrycznych. Uwagę zwraca dach obiektu w formie tarasu widokowego, na którym zaaranżowano przestrzeń rekreacyjną dla oczekujących pasażerów. To wyjątkowa zarówno dla miasta, jak i regionu inwestycja, która jeszcze przed zakończeniem budowy została uznana za jeden z najpiękniejszych dworców w Polsce. Obiekt powinien przyczynić się nie tylko do rozwoju turystyki w całym województwie, ale i zauważalnie ułatwić codzienną komunikację mieszkańców. Konstrukcja charakteryzuje się najnowocześniejszymi rozwiązaniami proekologicznymi i spełnia najwyższe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju. Na obiekcie znajdują się panele fotowoltaiczne o mocy 0,5 MW. Aby zapewnić funkcjonowanie pomp ciepła, generalny wykonawca zrealizował 42 odwierty łącznej długości niemal 6 km, natomiast podziemny garaż został wykonany tak, aby jego wietrzenie przebiegało naturalnie, dzięki cyrkulacji powietrza. Rozwiązania te mają służyć osiągnięciu pełnej samowystarczalności energetycznej budynku. Budynek dworca jest również wyposażony w nowoczesny system odzyskiwania deszczówki – stale zapewniający wodę do nawadniania zieleni i do celów sanitarnych. Zastosowano również antysmogowe płyty chodnikowe oraz przewidziano stację ładowarek dla autobusów miejskich. Zakres robót budowlanych obejmował: budowę budynku dworca z garażem podziemnym, wyrzutnią terenową, schodami i windami terenowymi, z instalacjami wewnętrznymi, budowę budynku stacji ładowarek, trafostacji i trakcji wraz z urządzeniami i instalacjami wewnętrznymi, budowę wiat peronów, budowę i przebudowę przyłączy i sieci instalacyjnych, budowę dróg manewrowych, dojść, dojazdów, peronów, chodników, ścieżek rowerowych, placów i terenów zielonych, obiektów małej architektury, rozbiórkę kolidujących z zamierzeniem budowlanym obiektów kubaturowych oraz istniejącej infrastruktury, wycinkę i nasadzenia drzew i krzewów. Powierzchnia zabudowy wynosi 1420,12 m2, powierzchnia użytkowa 18 000,00 m2, a kubatura budynku 49 679,00 m3. Całość prac wykonano w ciągu 36 miesięcy. 

 

Nagroda I stopnia

  • 1